Välkommen till… PK-MAFFIANs major no-nos!

HOPPS har inte uppdaterat på ett tag? Men vet ni vad: det är inte för att jag har tröttnat på att skälla på världen i bloggform. You should be so lucky, liksooom! Nej, utan jag är på resande fot: för tillfället är jag i moderskeppet aka Etiopien och har därför bristande kontakt med omvärlden-som-inte-är-Etiopien. Det passar mig fine, förutom det faktum att jag genuint känner att jag skummar över av åsikter som inte har någonstans att ta vägen. Så jag fortsätter att blogga, trots ett oberäkneligt Internet och skum lysrörsbelysning.

Under våren rådde ju en debatt kring om man skulle ta debatten eller inte. Under en period tyckte jag att detta var både underhållande och sjukt frustrerande, mest för att det var lite LOL:igt att folk sade ordet ”debatten” så himla ofta. Debatten! Vad är debatten? Vad är debatten om debatten om debatten?? *exploderar av tristess*

Vissa debatter tar man, vissa tar man inte, vissa är sådana turn-offs att man bara vill skrumpna ihop och dö. Och då KAN man inte ta dem pga är lyckligtvis en hoptorkad mumiekvinna. Sorry!

Men. MEN. Dessa enorma turn-offs behöver inte bara vara debatter. De kan vara simpla kommentarer som ba droppas. Man rycker till varje gång man ser dem men snaark, palla.

Nej, nu tänker jag palla. Nu tänker jag ta upp två kommentarer/undercover debatter som jag normalt inte orkar ta i med tång för att jag finner dem så irriterande. Men whatever, sitter på ett hotellrum och väntar in morgondagen, så nu kör vi! PK-MAFFIANs major no-nos är………. *trumvirvel*

1. ”Vi är ju alla människor!!”

headache luther

Sluta. Jag vet att du menar väl, men… sluta.

Tekniskt sätt är vi alla människor. Detta är 100% TRUE. Men vet ni vad som också är 100% TRUE? Att detta faktum inte betyder ett piss. I intervjun jag gjorde med ETC Stockholm (*host*self-promotion*host*) sade jag såhär: “För inte särskilt länge sedan var det vissa av oss som inte var människor.” Låt mig utveckla…

För det första: i västvärlden har termen människa, historiskt sett, använts för att förtrycka, för att exploatera, för att avhumanisera. Okej? Att du erkänner att jag är en människa är inte ett kumbayah-moment för mig. Jag kommer inte att snyfta av glädje för att du, vita människa, erkänner våra genetiska likheter. För jag vet.

Under en lång period var svarta människor inte människor, utan låg närmare djuren.

Under en lång period var vita kvinnor inte människor, utan låg närmare naturen.

Jag skulle kunna fortsätta. Funktionshindrade? Transpersoner? Homo-och-bisexuella?

Termen ”människa” förenar oss inte, utan mörkar det faktum att ”människa” länge har fått stå in för den normativa kroppen, den vita, strejta cis-mannen, minus funktionshinder och plus lite dollarz. Den döljer det faktum att allt annat, under olika perioder, har stått för avarter av människan, misstag som behövde korrigeras eller straffas.

För det andra: termen döljer olikheter. Den säger, ”Vi är alla människor!! Dvs 1) på ett sätt är vi lika och det är på grund av den identifikationen som jag kan tänka mig hjälpa dig. 2) Jag erkänner inte olikheterna mellan oss som privilegierar mig och förtrycker dig.”

Lyssna nu: vi är olika och det är OKEJ. Andas. Det är okej att vi inte förenas i en universell omfamning och ljuv stämsång för the human raaace, den är så vacker!

Om vi raderar olikheter i stället för att erkänna dem raderar vi även maktstrukturerna människor emellan. Det blir ett sätt att avsäga sig sitt personliga ansvar, att säga, ”Innerst inne är vi alla one! Snyft så fint.”

Alla känner inte såhär, I know. Vissa kanske tycker att orden, ”Vi är ju alla människor” är det finaste arrangemanget av vokaler och konsonanter som någonsin har existerat. Vissa kanske tänker, ”Nej men! Detta är inte ALLS så banalt att det egentligen inte betyder någonting överhuvudtaget! Detta är en suuuperviktig insikt och om alla bara förstod, riktigt fattade, att vi alla är män-ni-skor (herregud, kan du ta in det här) så skulle världen vara en utopi fylld av hundvalpar och kanelbullar och solsken!”

Jag vet att jag låter hård. Men det finns ingenting mer frustrerande än att kritisera förtryck och bli bemött av denna totala tomhet till kommentar. Om det inte är….. *trumvirvel*

2. ”Bevisa för mig hur jag, som är feminist, förtrycker dig! Ge mig en lista nu, nu, nuuu annars vill jag inte va den här typen av antirasist!”

tumblr_mg3mzxKSfZ1rfduvxo1_500

Lyssna nu och lyssna riktigt noga: jag är inte skyldig dig ett piss. Jag är inte skyldig dig en förklaring. Jag är inte här för att agera ledsagare, för att leende leda dig genom din krångliga labyrint av privilegier. Om jag låter irriterad så – grattis!! – är det för att jag är irriterad. Detta är mitt fejs just nu: >:-(

Jag menar, come on!!! Varför ränner det runt så himla många feminister som är TOTALT inkapabla att ta till sig idén om FLERA, inte bara en, förtryckande strukturer i vilka vi alla samverkar?? Är det så jefla komplicerat att tänka sig att vit hegemoni/white supremacy fungerar som patriarkatet, att det reproduceras även omedvetet, att det verkar genom oss alla? Precis som heteronormen, som cissexismen, som ableism. Är det fullkomligt omöjligt att greppa att rörelser som arbetar mot vissa förtryck även kan reproducera andra typer av förtryck? Att man, som självidentifierad kvinna, kan gå in i ett rum fullt av andra kvinnor, och ändå vara i minoritet?

Att vara antirasist betyder INTE att man går omkring och ba, ”Hoho, SD e så fåniga!!” och sedan bli förorättad och defensiv så fort ens egna privilegier blir ifrågasatta av en PoC. Det handlar om att ifrågasätta sina egna privilegier, rummen man rör sig i, frågorna man engagerar sig i, statusen man får som vit.

”Hur exakt blir du förtryckt??” har jag fått höra. ”Vad gör JAG för att förtrycka DIG just nu i detta ögonblick, hmmm?”

Till detta har jag ett svar: du gör ingenting för att INTE förtrycka mig. Så kämpa vafan. Eller sluta åtminstone låtsas.

Om jag låter trött på bloggrösten — jamen ni fattar. Det är för att jag säger detta om och om igen och…

tumblr_mogb8alpo01qej93ko4_r1_250

25 thoughts on “Välkommen till… PK-MAFFIANs major no-nos!

  1. “För det första: i västvärlden har termen människa, historiskt sett, använts för att förtrycka, för att exploatera, för att avhumanisera”

    Verkligen inte. Du kanske syftar på ordet slav eller?

    “Under en lång period var vita kvinnor inte människor, utan låg närmare naturen”
    Fortfarande är vita och svarta män närmare djur och objekt, år 2013.

    “”Hur exakt blir du förtryckt??” har jag fått höra. ”Vad gör JAG för att förtrycka DIG just nu i detta ögonblick, hmmm?””
    Brukar låta så när man har ungefär noll att komma med.

    För övrigt i nästa post borde handla om vad du tror ett patriarkat är. För gissa vad…. *trumvirvel* det finns inget. Jag vill i så fall gärna ha en förklaring till hur du kan se det, hur du kan mäta det. När precis på pricken är ett patriarkat bekämpat. Vilka i samhället har mest rättigheter, minst skyldigheter och enklaste liven (facit: vita kvinnor) Gör ditt bästa så tittar jag in om ett år igen

  2. Du sätter ord på de känslor jag bär omkring på, som skaver, men som jag måste vifta bort därför att jag befinner mig i en vit miljö. TACK!!!! Skulle själv aldrig ha kraften att gå till botten med det, men så är min omgivning totalt oförstående..

  3. Pingback: Kunskap serveras inte passivt, en söker den och reflekterar | Intersektionell solidaritet

  4. Pingback: Intersektionella tipslistan | Intersektionell solidaritet

  5. Så jävla bra som alltid! håller med till 100%. Känns som att båda argumenten förs av samma grupp: folk som inte fattar strukturer, som inte ser en helhet. Känns jävligt jobbigt att dessa typer ofta får plats för sitt trams också 8( så jävla onajs

  6. Jag förstår verkligen att du är trött på alla undanflykter från feminister som inte orkar och/eller vill reflektera över sina egna privilegier och hur de är med att upprätthålla dessa. Jag stötte på intersektionalitet för drygt fem år sedan och har läst och skrivit om det i perioder sedan dess. Det är inte mycket som blivit bättre sedan dess. Att plädera för mer intersektionalitet är fortfarande som att prata med en vägg tämligen ofta.

  7. Haha men fo shizzle inte dirr så man kan do whatever och yet come away with det lixx?

    Asså man kan ju inte ba well my genezzz codes for brown sugar thereför jag speakar för alla slaves som slutat i något harem på arabizka half-ön för centuries sen?!?

    Dvs är man born n’ raized in svedala är man != mamluk I’d say men whatever do I know perhaps spöken från old slaveship and karavaner on the north afrikanska kusten ba snurrar runt i etern still och sprider insight?

    Men en sak jag noticed var att dör man in the same way som vit or is the död mildare om man är white i ex south africa ? or is it extra förtryck-salt in the woundz att die som black and thereför inte ens om the whites dör kan de say they upplever förtryck ? ?

    For exempel the dödspatruller who hunts down white farmers and ANC ungdomsparty leader som chantar “shoot the boer (a white native of Cape Province who is a descendant of Dutch settlers)” while Genocide Watch raised the alert level till hög pga folkmord lol?

    But also I understand din balansformel för rasjämvikt i media and det där man kvittar ju mot det vita privilegiet i bokföringen so that en käftsmäll blir en smekning osv so can only tänka mig that det inte är mer urgent än att not finding smink för din skin type. Ps. not having a factory making custom make-up for you is not oppression lollzzz.

    Men även den mest postmoderne foucalt-runkande intersektionalisten och relativisten borde väl inse att även om ditt fejs inte finns på HMs affischer (hur kan frånvaron av handling vara förtryckande?) så kan man inte plågas med frånvaron av någonting när man är död? Är det inte det ultimata då?

    Or its isnt rasism if the victim is blanco, pendejo? xD

    [Denna kommentar innehöll länkar till material jag, dvs bloggaren, inte tyckte var lämpliga — bilder på mördade vita människor. Glöm dessutom inte att jag avskyr yttrandefrihet och har en black supremacy agenda. Men ni kan ju googla!]

    • Såhär, va: du kan skriva precis vad du vill och hur du vill. Men snälla, försök inte att mästra mig genom att vara “vitsig”. JESUS. Detta smärtade.

      Men, men, din analys skiljer sig från min, så kan det vara! Kul att du tittade in.

  8. Jag håller med, vi är alla olika, kön, mätbara genetiska skillnader, etnicitet, kulturellt, sexuell läggning, etc osv mm. Och det är OK, vi är INTE lika varandra, vilket också är ok. Men 🙂 oavsett vad, så är vi alla “lika” ändå, genom homo sapiens, dvs “människor” eller genetiskt släktskap för den som vill. Chimpanser är chimpanser oavsett om dom lever i djungeln eller på zoo, således alla chimps är “lika” eller genetiskt släkt. Olikheter och skillnader spelar kvitta, alla är vi lika mycket VÄRDA, vilket trams vissa än försöker luras med. Kanske är det bättre att uttrycka sig så. Alla är lika mycket värda. När vissa säger “vi är alla människor” och lika mycket värda, menar dom det också, bokstavligt utan krusiduller.

  9. “Lyssna nu och lyssna riktigt noga: jag är inte skyldig dig ett piss. Jag är inte skyldig dig en förklaring. Jag är inte här för att agera ledsagare, för att leende leda dig genom din krångliga labyrint av privilegier. Om jag låter irriterad så – grattis!! – är det för att jag är irriterad. Detta är mitt fejs just nu: >:-(”

    Hahaha spetsa öronen, lyssna riktigt noga, sitt still i båten, slappna av och sug i dig riktigt ordentligt:

    Juuu kompis det är exakt det du är. Den som hävdar någonting har bevisbörda, det är DIN sak att bevisa, tills dess är du skyldig bevis och empiriska belägg.

    Den principen möjliggör nobelpris och rättsstat, vilket dock bara är grädden på moset av epistemologiskt guld det kognitiva axiomet är.

    “Your logical fallacy is…. burden of proof!
    You said that the burden of proof lies not with the person making the claim, but with someone else to disprove.
    When debating any issue, there is an implicit burden of proof on the person asserting a claim. “If this responsibility or burden of proof is shifted to a critic, the fallacy of appealing to ignorance is committed”.[1] This burden does not necessarily require a mathematical or strictly logical proof, although many strong arguments do rise to this level (such as in logical syllogisms).”

    • Hej! Jag är inte i detta nu ute efter ett Nobelpris. Men när den tiden kommer (vilket den med säkerhet kommer att göra), så kommer det att HAGLA kognitiva axiom och epistemologiskt guld! Oroa dig inte, Kalle Krabba.

  10. Hej tycker att det du (ni) skriver så jävla skitviktigt och försöker förstå min egen del i detta (är vit) men vet inte hur jag ska gå vidare för att kämpa mot rasismen och samhället som det ser ut i uppbyggnad.. Valarie vände verkligen min värld upp och ner när hon gästtwittrade på Kakans account, så jävla rätt och så jävla bra och lärorikt!!!!!!! Fan den största insikten i hela mitt liv tror jag. Men VET EJ hur jag ska gå vidare, hjälp mä

  11. Tack för att du skriver. Vare sig du vill det eller inte så lär jag mig massor av att läsa här. För det upplever kan jag aldrig förstå. Försöker dock lära mig hur jag ska bete mig för att se att jag har privilegier och tänker att vi måste föra kampen för ett jämlikt samhälle på många plan. Det finns strukturer som handlar om klass, ras och kön. Det ena utesluter inte det andra. Jag håller förövrigt med Hanna – efter alla ögonöppnare så försöker jag. Ibland undrar jag om det räcker. Försöker förändra genom att förändra mig och hoppas att det räcker någonstans.

Leave a Reply

