Q&A, ang. Husby

Jag tänker inte skriva om Husby. Det har skrivits nog om Husby av människor som inte kommer därifrån och jag tänker inte claima tolkningsföreträde. Det är liksom inte min roll. I stället bifogar jag en lista längst ned i inlägget med artiklar JAG personally tycker borde läsas och spridas. SÅ.

Jag tänker inte skriva om Husby. I stället tänker jag, på ett lugnt, metodiskt och skolfröken-aktigt sätt bemöta FRÅGOR och KOMMENTARER som har bubblat upp till ytan i samband med Husby. Folk verkar så förvirrade! Så stötta! Så bekymrade över vad man får eller inte får säga utan att kallas rasist! De undrar vart tacksamheten har tagit vägen, varför militären inte kallas in! De fullkomligen VRIDER sig i gråt över vad de stackars Husby-borna måste gå igenom, trots att de flesta förmodligen aldrig någonsin har VARIT i Husby.

Frukta icke, folk. Jag har svaren. *rättar till glasögonen* Nu kör vi!

1. Varför beter sig invandrare på det här sättet? Det gynnar ju bara Sverigedemokraterna!

sd vinner 2sd vinner 3ert fel 1

Ja, man undrar…… Spänningen…… ökar….. Snälla låt mig ta del av….. Din no doubt djupa analys……

Jag har sett den här kommentaren vid flera tillfällen, och inte bara i anknytning till detta. Typ, ”ÅH nej, invandrarna orsakar problem! Nu kommer SD att få fler röster! Åh neeej!” eller, ”Haha! Nu får vi i SD fler röster, taaack! FLIN.”

En liten hemlis: det är inte oss sk ”invandrares” fel att rasismen ökar. ”Vi” har inget ansvar att trippa på tå, att le, att niga och ba, ”Yees, massa!” så att SD inte får fler röster. Screw that.

Problemet är att vi ses som en homogen grupp. Som ”invandrare” i stället för svenskar. Så att det en av oss gör, oavsett anledning, oavsett bakgrund, reflekterar på och representerar en heterogen grupp. Detta är i SIG en konsekvens av rasismen.

Därför härleds också alla “problem” “vi” orsakar till “vår” invandrarbakgrund.

Varför uttalade sig integrationsministern om Husby? Varför blev Husby så snabbt ett ”dom”, ett integrationsproblem (kräks), i stället för ett problem som kunde härledas till ex. arbetsmarknadspolitiken? Varför blir det alltid ett ”dom” när det rör sig om oss svenskar med invandrarbakgrund?

Fatta: svenskar med invandrarbakgrund är en grupp som består av OLIKA människor med olika förutsättningar, attityder, drömmar och mål. Att folk inte fattar det? DET är vad som quote unquote gynnar rasismen.  Get with the program.

2. Varför är ni inte tacksamma!?tacksamhet 5tacksamhet 3tacksamhet 1

Låt Mig Använda Ett Språk Du Förstår, V: Jag Är Inte Tacksam För Att ”Ni” Tog Emot Mig.

Detta med ”tacksamhet” finner jag helt fascinerande. Vem, o vem, är det meningen att jag ska känna tacksamhet mot? ”Sverige”? Vad är ”Sverige”? Ska jag skicka blombuketter till varenda svensk medborgare, med ett litet gulligt kort till? Vilka är detta ”ni” som tog emot mina föräldrar när de kom hit?

Jag är tacksam. Jag är tacksam mot mina föräldrar, som har kämpat för mig, som har gett upp så mycket för att jag ska kunna ~*chase afta my dreamz*~. Jag är tacksam mot den socialdemokratiska invandringspolitiken, som släppte in dem, som hjälpte dem. Därför kommer jag alltid, alltid att kämpa för mina föräldrar och vänsterpolitiken som stöttade mig och dem. Jag kommer att kämpa för demokratin, för antirasismen, för feminismen. Så!

För varför vi ska svenskar med invandrarbakgrund vara MER tacksamma än svenskar utan det? Hur ska denna tacksamhet yttra sig?

Jag är inte tacksam mot ”Sverige”. Jag är inte gråtmild av tacksamhet för att ”ni” släppte in ”mig”. NEWSFLASH det gjorde ni inte!

Jag är svensk. Och för att jag ska kunna delta i den svenska demokratin på lika villkor KAN jag inte tystas av ”tacksamheten”. För svenskar med invandrarbakgrund ska ses som SVENSKAR, som en del av vi:et, inte som fucking Oliver Twist med hatten i handen som ba, ”Please sir, can I have some more?”

Jisses, lixom. I stället för att snacka om tacksamhet kan vi väl prata lite klassanalys, eller? Sluta snacka om ”invandrare” så fort ett problem uppstår i förorterna? DÅ skulle jag vara tacksam.

tacksamhet 4

GUYS sluta upp med kravallerna, vi har ”sån bra infrastruktur att vi spolar toaletter med dricksvatten”!!

Oh my god are you ppl serious.

3. Utvisa dem!!

utvisning 2 utvisning 3 utvisning 4

GUD ni har rätt! Om JAG begår ett brott, exempelvis, borde jag absolut skickas tillbaka!

…till Stockholm. Där jag är född.

Jag tror NOG att ni kommer att finna att många som var inblandade i våldet i Husby är födda i Sverige alternativt kom till Sverige när de var små. För, och jag vill poängtera detta IGEN, vi pratar om svenskar. Som bor här. I Sverige. Att ”kasta ur asen” vore därför helt befängt och, yanno, olagligt.

Såhär är det i Sverige: när någon begår ett brott blir de fällda och antingen dömda till fängelse, böter, samhällstjänst, etc. Vi anpassar inte straffen efter en individs bakgrund eller födelseort. Glad att vi klarade upp det!

utvisning 1

TJOHOPP. Du vet att svenskar med invandrarbakgrund också betalar skatt, eller hur? Det finns liksom inget lyxigt undantag för oss! I WISH hahahaha. Naej.

utvisning 5

Denna skarpa fråga vill jag besvara såhär: 1) Nej, man är inte rasist om man är patriot, beroende på vad du menar med ordet (typ att du äter sill på midsommar? Go ahead, I guess…) 2) Nej, du är inte rasist om du har åsikter, beroende på vad dessa åsikter är. 3) Om du tycker att folk med invandrarbakgrund som förstör ska ”skickas hem” (i mitt fall till Stockholm, najs), dvs behandlas annorlunda inför lagen PÅ GRUND av sin bakgrund… Grattis! Du är en rasist! GULDMEDALJ.

4. Sist men inte minst: Vad får man säga utan att bli kallad rasist!?

alla är rasister

Jag vet att allt känns hopplöst för dig just nu, Anonym. Men det finns massor av saker du kan säga utan att bli kallad rasist! ”Vilket fint väder vi har” är ett exempel. ”Jag tyckte att Star Trek: Into Darkness inte levde upp till hypen” är ett annat.

MEN jag fattar. Det är förvirrande. Därför har jag dragit upp några exempel på saker man INTE får säga utan att bli kallad rasist, med hjälpsamma förklaringar! Varsågod.döda

Anonym! Om du vill undvika att bli kallad rasist, härled inte problem till, eh, “innavel” och “kusingifte”! Ett annat hett tips är att inte bete sig som om man är mitt uppe i ett inbördeskrig, aka “skjut några jävlar”. (OBS: detta är inte nödvändigtvis rasistiskt. I don’t know. A. kanske är fascist, exempelvis! Eller med i någon domedagskult.)döda 2

Hoppsa, hejsan, nu blev det rasistiskt, minsann! Anonym: C. härledde problemen i Husby till Migrationsverkets Asylenhet samt “200 000 vilda afrikanska ‘civiliserade'”. Jag hoppas att jag inte behöver förklara denna kommentar för dig, Anonym. Because really.

Hoppas att detta har varit lärorikt! Tjingeling och SES nästa gång något sådant här händer!döda dom

…du får inte vara med och leka längre. Ditt weirdo.

 

Här är några bra artiklar om Husby, ya’ll. Läs.

Bränderna inte hyss av busiga tonåringar, av Sara Yazdanfar (bby)

Kvällen när stenarna slutade att falla över Husby, Kenan Habul

Megafonen i Husby: Vi startar inga bränder, Megafonen

13 thoughts on “Q&A, ang. Husby

  1. herregud….om jag hade läst det där på fejan o inte på din blogg där du går i svaromål hade hela min dag blivit förstörd. Man orkar liksom inte säga emot skiten i sitt huvud utan stänger sidan med stor uppgivenhet…MEN! Vi antirasister ska fan inte deppa, klart vi inte ska när bloggar som din finns! Kram och tack för en mkt bra blogg!!

  2. Vi kan ju vända på det och fråga oss var svenskarnas tacksamhet har försvunnit? Alla barn i Sverige kostar landet pengar, från den dag vi föds/kommer till landet. Var är tacksamheten när (vita) svenska barn och ungdomar vandaliserar? Var är tacksamheten när (vita) barn och ungdomar klagar på att det inte finns något att göra? Var är tacksamheten när (vita) unga vuxna har chansen att få ett socialbidrag eller “betalda” vidarestudier när arbetstillfällen lyser med sin frånvaro? Rent generellt, var är tacksamheten?

    Nej, att tycka att invandrare inte är tacksamma är att skjuta sig själv i foten.

    • Helt fel utgångspunkt. Den som invandrar till Sverige har fått förmånen att ta del av något som skapats av svenskarna. Det är något att vara tacksam för. Att denna givna förmån sedan bemöts med kravaller, rån och våld är naturligtvis stötande för förmånsgivaren (dvs. svensken), därav reaktionerna.

      Husby har inte högre arbetslöshet än någon annan ort. Varför ser vi t.ex. inte kravaller i Katrineholm där ungdomsarbetslösheten är högre än i Husby? Miljarder spenderas på förorterna, på skolor, på ungdomsgårdar och på stöd till div. organisationer. Varför sker det som sker i Husby, i Rinkeby, i Tensta och i Rosengård?

      Problemet ligger hos invandrargrupperna. Det ligger hos våldsbejakande kulturer med ursprung i mellanöstern och afrika.

      Om lösningen ligger i kraftig assimilation (ala Sverigedemokraterna) eller att “utvisa dem!” (nej, inte till Stockholm), låter jag vara osagt. Det får tiden helt utvisa.

      Klart för var och en är nog att problemen inte längre rotar sig i någon slags mystisk strukturell rasism (som av någon anledning alltid riktar sig från vita mot svarta?) eller brist på resurser (snälla nån?).

      Vi får se vad som händer helt enkelt.

      • *nickar intresserat* Men guud, berätta mer! Den här argumentationen har jag aldrig hört förut, DU VIDGAR mina sinnen!!

        …eller så kan du ju ta det där på en annan blogg. Tjingeling!

      • Tack, tack. Jag har hört dina argument förut också. Lyckligtvis håller ni i “den nya vänstern” på att förlora rätten att formulera debattvillkoren på en metapolitisk nivå (utgångspunkten att problem X alltid beror på “klass”, “sexism” och “strukturell rasism”).

        Varför? Det beror dels på att den argumentation du för är motsägelsefull (ex:. varför får färgade räknas till ett kollektiv när det gynnar ditt syfte – men aldrig när det inte gör det?) och dels eftersom den saknar grund i verkligheten (vi som är negativa till mångkultur är det eftersom vi upplevt den).

        Tjingeling!

  3. Juriststudenten (kan ej reply:a direkt på ditt svar pga suger på datorer, uppenbarligen!): Ärlig fråga — om du är så trött på “mina” argument, varför tar du den här debatten på min blogg? Vad vill du åstadkomma? När du VET att det här inte är “ditt space”? Jag hänger inte på Avpixlat och ba, “Hörnenini, har ni tänkt på strukturer??” Jag tar det här i stället.

    Ordet “mångkultur” är så jäkla underligt. “Mångkultur”? Det är ju svensk kultur, nu. “Kultur” är inte något statiskt. Jag tycker att drömmen om en “urkultur” iofs är väldigt intressant, ska spekulera kring det senare, kanske!

    PS. Att “färgade” räknas som ett kollektiv när jag vill det — jadu, det är för att jag analyserar det utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv, hur “svarthet” formas i motsats till “vithet”. Lite så. Som när man talar om kvinnor och män. Men där håller vi nog inte heller med varandra, så whatever!

  4. Jag kom in på din blogg via någon länk. Jag läste och besvarade ditt inlägg för att jag tycker det är intressant att se hur du resonerar.

    Nationell kultur är mycket riktigt ingenting statiskt. Det är vad man gör det till och det finns bra och dålig kultur.

    Det som är så kul med kritisk teori är att man kan använda den precis hur som helst. När jag härleder problem till kultur och folkgrupper så kan jag också resonera utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv – som är precis lika giltig som din analys. Nu föredrar jag emellertid empiri och fakta före spekulation, och jag anser mig ha sådant stöd för mina ståndpunkter – men det hör inte hit.

  5. Pingback: Bara för att | Yesterday is history

  6. Älskar detta blogginlägg!!! Blev typ tårögd när du skrev om tacksamhet för att jag kände mig så glad av att läsa någonting jag aldrig själv tänkt på haha, men det är så sällan det händer. Ni skriver verkligen jättebra intressant, viktigt och roligt på samma gång plus att ni får en att se saker från nya perspektiv. Är man vit medelkasstjej som jag är det lätt att man typ bara är nöjd och glad över att vara så privilgerad istället för att vidga sina vyer och försöka förstå och sätta sig in i andra människor som inte har samma liv och förutsättningar som en själv. Jättebra att sånna som ni finns!! är superglad att jag hittade den här bloggen känner mig helt berikad av nya kunskaper och nya sätt att se på saker och ting, tack!

Leave a Reply

