Let’s talk about whiteface

För ett tag sedan skrev jag här på bloggen om blackface, hur det tar sig uttryck, vad det innebär, vad det har för historisk betydelse och VAFFÖ det ej är okej. I förbigående skrev jag också så här om att klä ut sig till “vit”:

”Vithet” kan inte gestaltas på samma sätt som ”svarthet”, utan måste brytas ner i flera kategorier: ”vit arbetarklass”, ”vit kvinnlighet”, etc. För HUR klär man ut sig till ”vit”?

Vitheten är det som inte syns, det som inte är avvikande. Vitheten är OSYNLIG på kroppar eftersom den utgör en del av den “normativa” kroppen. Men vet ni vad? Jag är inte rädd för utmaningar. Så bered er på DRUMROLL PK goes Whiteface!

pic1

Oljebaserat smink. Kompisens puder. En vitblond peruk. Under en strålande halvtimma i solen var vitheten min!

Fast ändå inte. Ni ser väl problemen? Vad jag egentligen gestaltar i bilden ovan är inte “vitheten” (den osynliga), utan den normativa vita femininiteten. (Se: blommorna i det långa håret, den spy-gulliga klänningen, de rosenröda läpparna TYP.) Att konsultera hemsidan Stuff White People Like hjälpte INTE, eftersom den mest är intresserad av att skrocka åt medelklasslivet och därigenom 1) rasifiera en klassfråga och 2) befästa den vita medelklassen som överlägsen. (“Hoho, vad töntiga vi är! Men enade i vår kärlek för BRUNCH och konst. Så vitt!”)

Anyway, då tänkte jag mig att jag skulle försöka bryta ner “vitheten” i tanken om “vit svenskhet”. Alltså: kaviar (blech) och mellanmjölk (fyyy).

pic2

“GUU vad gott med frukost, dagens viktigaste måltid!!”

Enligt Sverigedemokraternas partiprogram (som jag inte länkar till här, förstås, eftersom det nu är vetenskapligt bevisat att dokumentet kan förvandla människohjärtan till STEN), är det extra svenskt att hålla upp dörren för någon samt ta med sig en matlåda till jobbet.

pic3

“Mm-mm, SILL och dill till lunch är det bästa jag veeet.”

Men vad är svenskt? Och vad är svenskhet? Egentligen, flämt, så betyder det ju ingenting. Svensk är man om man råkar vara född inom en random nationsgräns alternativt får svenskt medborgarskap — inte om man haffar en matlåda på väg ut ur dörren (som man givetvis håller upp för andra, med den där minen av undertryckt irritation). Ännu viktigare: svenskheten är inte vitheten. Vitheten är: en struktur, en maktposition, en kropp som kan röra sig ledigt genom vita rum. Värdeladdningen som finns där när en vit människa gestaltar “svartheten” saknas. Bilderna kan inte parodiera vithet eftersom vitheten inte vill inte beskrivas. (Eller hur känner ni?)

I’m not gon’ lie, though. Det var kul att försöka.

13 thoughts on “Let’s talk about whiteface

  1. Vill bara säga hur glad jag är för dina inlägg. Du har verkligen lärt mig jättemycket och jag är tacksam att du tar dig tid och skriver allt och förklarar det som känts så jävla svårt att sätta sig in i

    Mvh
    Wilma vit medelklass tjej

  2. Tack för att du väckt min medvetenhet, lär mig jättemycket av dig och det du skriver.

    Ung vit blond kvinna

  3. Jag har fått intrycket av att Stuff White People Like försöker ha ungefär den här effekten:

    SWPL: “Vita människor är såhär och såhär.”
    VIT MÄNNISKA SOM LÄSER SAJTEN: “Men hallå, jag är vit och jag är inte alls som den där löjliga människan du beskriver!”
    SWPL: “Nämen vad säger du? Funkar det inte särskilt bra att stereotypa miljarder människor utifrån deras hudfärg? Kan man tänka sig!”
    VIT MÄNNISKA SOM LÄSER SAJTEN: *får sig förhoppningsvis en Tankeställare*

    Men nej, verkliga stereotyper om vita människor går det nog inte att hitta där. För sådana finns nog inte ens, åtminstone inte i väsvärlden. Vithet ses som normen där, som du säger.

    • Njaa, som jag ha sett det har det involverat mer, “Haha, JA, det är sååå vitt att vara vegetarian!” Då och då har någon PoC inflikat att de minsann också, säg, är vegetarian, och då har någon ba, “AMEH. Du räknas inte.” Inte så mycket till en tankeställare, kanske. :-/

  4. Ahaha. Du ser ut som hon den där drak-kvinnan (som också,har en vitblond peruk på sig) i Game of Thrones (som jag inte klarar av att titta på men ändå vet jättemycket om av ngn anledning).
    Fullkomligt älskar din blogg… Sättet du skriver på, dina gifs, ämnena du behandlar… Allt. ❤

  5. hej!! visst är det så att du har pluggat litteratur? *hoppas att jag inte fått allt om bakfoten*

    jag har i alla fall funderat på en sak, apropå litteratur (+ film?) som jag inte riktigt kan få rätsida på. läste ut en bok idag som utspelar sig på mitten av 1800-talet, men som skrevs 2002 (tror jag). i den så används ordet neger lite då och då, liksom beskrivande. typ “negerbetjänten hällde upp te till sällskapet”. och jag vet liksom inte riktigt om jag ska ba “men dom pratade så då, ju!!” eller *problematisera* eller om det här egentligen är en icke-fråga och jag bara läser för mycket in i hela situationen. + har förresten läst liknande kritik om django unchained och att den eventuellt skulle vara rasistisk.

    eller jag vet inte, det här kanske är en jättekonstig fråga? känns typ svårt att formulera mig utan att låta dryg + okunnig. eh, ja. men hoppas du förstår vad jag menar!

  6. Jag är nyfiken på hur du ställer dig till konstellationer av klassproblematik och rasproblematik, dvs. i du anser att man kan snacka om medelklass/överklassPoCs utan att utgå från vithetens hierarkier. Isf. hur bör positionen att på samma gång vara strukturellt förtryckt och privilegierad beskrivas?

    • Heej! Osäker på exakt hur du menar här… MEN jag anser ju att de flesta är just strukturellt förtryckta och privilegierade samtidigt — på olika sätt! Därför kan det va svårt att “känna igen sig” som privilegierad, pga är samtidigt förtryckt på andra sätt.

  7. Alltså på riktigt, vita människor kanske inte är vampyrer..men vitheten sure is. Jag älskar när färgblinda vita människor lackar ur när ngn vit symbol (ex vit kvinnlighet) hanteras fel..typ Kanye Wests video “monster” och ngn helt random reaktion den fick av ngn random kommunpolitiker lr ngt som skrev om den på aftonbladet för ngt år sedan. Eller tom de reaktioner han har fått för hans senaste skiva—anyways..om white people var afrikaner hade de kallats för tribalists som fan alltså..they’re the most tribalist ppl on this planet.

Leave a Reply

