PKåt!

Nu har jag en liten fråga till er: vad innebär det att vara en riktigt sexig, oemotståndlig stone cold fox? Nej, på riktigt, jag UNDRAR. Jag är så himla nyfiken! Och som man gör när man undrar sådana här random saker så frågade jag Internet om råd. Internets svar löd såhär:

flocol

OMG YOU GUIZE vilken chock! Tydligen är Storbritanniens ”objektivt” vackraste kvinna en slank blondin med blå ögon och ett pärlvitt leende. Och detta är ”vetenskapligt” ”bevisat” med ”matematik” och om jag använder fler sarkastiska citationstecken i denna text kommer den att bli helt obegriplig. Men! Det är inte över än, flickor och pojkar! För vad, åh VAD, innebär det att vara ful eller oattraktiv?

uglywomen

uglywomen2

NEJ MEN surprise! Enligt en ”psykologisk” ”studie” är afrikanska kvinnor fulast på jorden! En sanning jag själv anade när jag granskade mig i spegeln i morse. (Skämta! Jag ser givetvis ut som en bejb när jag vaknar – perfekt sminkning plus hår som svallar nedför späda axlar i en svartblå kaskad, etc.)

Jag tänker komma med ett i feministiska kretsar ganska basic påstående och säga: det som vi ofta ser som en avpolitiserad fråga gällande attraktion, och preferenser gällande utseende, är oftast motsatsen. Man pratar ofta om skönhetsideal, om hur dessa har förändrats, samt om vilken effekt det har på hur kvinnokroppar uppfattas och utformas. DÄREMOT. Däremot pratar man inte tillräckligt ofta hur det vita skönhetsidealet påverkar hur icke-vita kroppar uppfattas och avläses. Ta den här målningen, exempelvis:

olympia

Här ser man ju hur skönhetsidealet för (vita) kvinnor till en viss del har förändrats. Men en ANNAN intressant sak med den här bilden är att den visar hur den svarta kvinnan är för den vita kvinnan vad den vita kvinnan är för mannen. (Såå, okej, det där lät snärtigare i mitt huvud…) Med det menar jag att den (vita) kvinnan länge har stått för natur där mannen symboliserar kultur, kropp då mannen är tanke, djur då mannen är människa, instinkt och passion då mannen är rationalitet, låg status då mannen har hög status… YA DIG? I den här bilden konstrueras den vita kvinnan som en sexuellt attraktiv, begriplig kvinnokropp just i kontrasten till den svarta kvinnans kropp. Den här tavlan genererar en kropp genom att även producera en icke-kropp. Den svarta kvinnan blir ett objekt, rekvisita, blir det en (vit) kvinna brukar vara när hon ska framhäva mannen: underdånig, låg status, exotisk… Men den svarta kvinnan konstrueras även som oattraktiv, en avsaknad av ljus, en mörk kontrast till den begärliga, begärande kroppen. NOTERA i denna tavla ”skapar” den svarta kvinnan också till en viss del tavlans symbolladdning gällande ”farlig”, ”okvinnlig”, ”gränsöverskridande” sexualitet, pga att kvinnan på divanen är prostituerad. OOH så förbjudet gud vad jag ogillar detta samhälle ibland. Vi tar oss en till titt, denna gång på en tavla från 1632:

730px-Christiaen_van_Couwenbergh_-_Three_Young_White_Men_and_a_Black_Woman_-_WGA5568

THIS IS SOME MESSED UP SHIT.

Nej, men ni fattar. Den svarta kvinnokroppen är inte en mänsklig kropp, är inte begriplig som en människokropp i det västerländska symbolsystemet. Låt mig upprepa det där. Det skär i hjärtat. Den svarta kvinnokroppen är inte en människokropp. Det systematiska undervärderandet plus andrafieringen av våra kroppar KAN ju, dunno, men KAN JU vara en av anledningarna till att den där ”studien” fick som ”resultat” att svarta kvinnor uppfattades som ”minst attraktiva” och boner-framkallande. (Eeh av vem? I vilken kontext? Och av vilken anledning gjorde man denna dumbass studie?) snarare än att vi har ”högre testosteronnivåer” och ”fler genmutationer”.

Så. det är 2013 och det vita skönhetsidealet råder fortfarande – på TV, på klubben, på stan, i kompisgänget, i det hypermedvetna hipsterkollektivet, etc. Och, mitt i allt detta, träffar man på folk som ba, ”Nej, men det faktum att jag bara dejtar vita och bara attraheras av vita är TOTALT opolitiskt. Verkligen. Jag är VÄRLDENS antirasist, jag råkar bara gilla väna, alvliknande blondiner med leende guldbruna ögon.” Jag förhåller mig skeptisk till detta! Oftast baseras nämligen inte ens preferenser bara på vad man tycker är ”snyggt” (alltså, man föds ju inte med en ~*naturlig dragning*~till ett ariskt ideal, spare me). I stället brukar det komma av att man har undermedvetna föreställningar om vad dessa preferenser ”hör ihop” med – karaktärsdrag, beteende, etc. Just blondhet är ju en klassiker – det är kopplat till godhet, mildhet, det fina, det rena. Men även det festliga, partyglada, svenska. (Tjohej, sexismen och nationsbygget!)

Såhär ser jag på saken: kroppar är bara kroppar, varken mer eller mindre. Men de SKAPAS och konstrueras, får ett symbolvärde, tolkas och omtolkas. Kroppar är inte ”fria” från information; man är ”textad”. ”Svart” och ”kvinna” står det på min kropp – och, huga,  de orden genererar ännu fler betydelser. Betydelser som, i en rasistisk och sexistisk kultur, inte direkt är positivt laddade.

Jag tycker att det är pissviktigt att klargöra för sig själv HUR man läser kropparna omkring sig. Inte bara teoretiskt, inte bara i vardagen, men även i sitt eget liv, i sin umgängeskrets, i sitt BOOMchickaBOWOW sexliv. Vad är skönhet? Vad tycker jag är hett och varför? Är mina attraktionsmönster – mina egna, inte någon annans – rasistiska, sexistiska eller könsstereotypa? RANNSAKA DIN SJÄL OCH SÄNGKAMMARE, liksom.

Men. Mina vänner, man är inte frälst bara för att man börjar dejta en massa icke-vita. För precis som det är rasistiskt att vägra att dejta icke-vita är det också rasistiskt att EXKLUSIVT dejta en ”exotisk” etnicitet för att det är så spännande. Inget gör mig mer irriterad än när folk ba, ”Mm, jag älskar afrikanska tjejer!” och tror att de är så läckert antirasistiska för att de underlåter sig själva till att pressa en mot deras kön. Som sagt: de ser min svarthet, och de läser någonting de vill ha – ”för att afrikanska tjejer är så vilda, så kurviga, så kinky”. Det är inte ett neutralt statement. Bloggen Creepy White Guys, som får mig att vilja skratt-snyfta, visar hur det kan gå när attraktion baseras på etnicitet snarare än, öh, någonting annat:

tumblr_mhl1o6BDOG1s51vqno1_1280

Det finns också vita tjejer, så klart, som bara dejtar invandrarkillar för att det ”inte är som svenska killar”. Eh, fail? Hur menar du då? Hur ÄR ”invandrarkillar”? (Alla invandrarkillar, också! Och de är inte svenska?) Om man baserar sin attraktion på en stereotyp objektifierar och avhumaniserar man sin partner/sitt ligg. Obviously?

Sedan är det klart att man kan ha en typ. Gilla långa/korta/mörkhåriga/späda individer. Problemet är när man bortsorterar vissa på grund av stereotyper baserade i etnicitet. Etniciteten blir viktigare än personen. Och DET är inte att vara PKåt. Så var en real good sex person, plz!

tumblr_inline_mfrldpUqIk1qas9c0

8 thoughts on “PKåt!

  1. Tja!

    Kul blogg. Egentligen inget med inlägget att göra, men i skenet av inlägget om “cultural appropriation” tidigare i bloggen, undrar jag hur ni ser på att ni har en bild av ngn amerikansk popgrupp (typ TLC?, eller?) som poserar i militärkläder och ett patronbälte, samtidigt som de ser lite farliga ut?

    Ni säger att cultural appropriation är “när en majoritetskultur ”lånar” eller ”tar” ett kulturellt uttryck från en minoritet, lyfter det från sin kontext och historia, och generellt visar noll respekt för eller kunskap om källan”. Nu handlar väl förvisso inte militäroutfits om kultur (vilket iofs kan diskuteras i sig), men kan vi inte se på TLC:s klädval, och ert val att ha bilden osm ngn slags avatar, som ett uttryck för att människor i den ekonomiskt och socialt trygga västvärlden (oavsett hudfärg etc) tar ett uttryck som för människor utanför vår värld snarare är förknippad med en förfärlig, förtryckande, blodig och för oss obegripligt vidrig vardag, och lyfter detta uttryck ur sin faktiska kontext (död, våld och förföljelse)? En slags appropriation, eller snuttfiering, om än ej kulturell. Eller vad säger ni?

    • Och priset för dagens mest oväntade kommentar går till…

      SKÄMTA. Tack för ditt inlägg! Ska klargöra: för det första är det en bild på Destiny’s Child, inte på TLC! Mycket viktig skillnad. Och lite fort: anledningen till att jag valde den här bilden är för att den kommer från videon “Survivor”. Det är alltså en anspelning på hur man “överlever” ett samhälle som kan vara ganska sugigt ibland.

      Gällande “cultural appropriation” är ju som sagt inte detta ett exempel på det, då militäroufits inte är en minoritetskultur som definieras av en “högre stående” (kräks) kultur. Militären är ett yrke. Destiny’s Child utnyttjar alltså inte en maktposition för att befästa en stereotyp kring en “ras”/etnicitet.

      Däremot: intressant när du talar om att “försköna” krig, göra det sexigt, när det “snuttifieras”. Men när du talar om “utanför” vår värld — hur menar du då? Krig kommer ofta härifrån. Det är en del av vår vardag, även om vi “exporterar” det. Det är i “vår” kultur. Däremot, ja, vi drabbas inte av det som vissa människor gör. Har släktingar som fortfarande inte klarar av att höra militärmusik i hemlandet.

      DOCK (omg längsta svaret?). Med risk för att låta som en tönt — kan finnas någonting subversivt i kvinnor som ikläder sig militärkläder, och dessutom svarta kvinnor. Förstår du hur jag menar? Nationens försvarare, militären, är vita män som (ofta) förtrycker bruna kvinnor. Den här bilden vänder på saken, anser jag. De försvarar sig SJÄLVA — iklädda förtryckarens kläder, med hans vapen. Det gillar jag.

  2. Åh sånt bra inlägg!!!! Tycker detta är sååå intressant! För emedan många vita definierar dem själva som antirasister, är deras umgänges/kärleksliv lika racially diverse som hitler jugend… Och detta brukar få av dem kontemplerat över, på samma sätt som att få av dem inser att det ligger rasistiska föreställningar bakom deras uppfattning av “skönhet” liksom vad som uppfattas som “attraktivt”, “sexigt” etc etc. Att man endast finner vita snygga beror inte på en slump, liksom.

    Apropå att “motsatt” beteende inte heller är bra, måste jag tipsa om denna tumblr som behandlat fetishering mkt på sistone: http://blackinasia.tumblr.com/tagged/fetishization

    • AWESOME att du gillar! Håller med om att det här är ett ämne man kan prata om for ever — mest för att folk typ aldrig komplicerar sin relation till attraktion, vad de är dragna till, vad som är en “het stil”, etc. Detta går ju in i klass, kroppstyp, funktionalitet, mm, men det som stör mig är avsaknaden på insikt gällande just de rasistiska värderingarna kring ett ideal. Till och med när folk gillar lite “quirky” tjejer, ba, “Neej, jag gillar inte snyggingar som Megan Fox” så bara älskar de Zooey Deschanel och frickin Grimes. Och, visst, vissa påpekar/synar sexismen i detta — men rasismen?

      Tack för tumblr-tipset! Den är ju SUPER, himla överlevnadsstrategier.

  3. På sistone har jag tänkt (och skämts) väldigt mycket över hur jag, som har föräldrar från mellanöstern konsekvent sen typ puberteten deklarerade att jag aldrig skulle bli ihop eller gifta mig med någon av samma etnicitet som jag, pga hade tydligen väldigt tidigt gått på föreställningen om att de är “sämre” killar. Att detta faktiskt kändes självklart och naturligt ända upp i tjugoårsåldern och att jag kände mig smartare än alla andra mellanöstern-tjejer som faktiskt valde killar med samma bakgrund. Att jag liksom hade det som princip och såg det som något att vara stolt över att jag valde “svenska” killar och också tyckte att det var bra att berättade detta för svenska kompisar?!?!?? Känner SÅ stort själväckel bara jag tänker på det nu.

    • Jag ❤ din kommentar, verkligen, kan relatera så himla mycket.

      Vettu — ingen idé att skämmas eller känna själväckel. Fattar absolut hur det känns. Ibland riktar man blicken inåt och ba, "USCH fy fan. Är du här inne också?" Det gör typ lite ont när man ser vad man bär inom sig, vilka värden man har internaliserat. MEN det bästa med att inse sådant är ju ändå att man också kan SLUTA reproducera sådana mönster. Och DET är värt så himla mycket. Puss!

      • Kan även jag relatera…tyvärr..
        Kom att tänka på en annan grej…det här att en del personer som har föräldrar från säg Mellanöstern tar såå mkt avstånd från personer som de uppfattar som “blattar” och baara umgås med “svenskar”. Och tror att de är så lyckade pga detta. Detta är så sjukt stört!!! Och rätt vanligt…

  4. har försökt att formulera en kommentar hur länge som helst nu men ger upp. just know att du har fått mig att ifrågasätta mina preferenser ännu mer nu än förut. varför jag som vit tjej för det mesta dras till killar/tjejer med utländskt utseende. förut har jag bara varit otroligt irriterad på alla andra ifrågasätter det och säger att jag har “djungelfeber” och en “asian fetish” men nu känns det verkligen som att jag måste börja rannsaka mig själv och mina preferenser. sitter jag här som antirasist och feminist med en glödande vit blick men fattar det inte själv eller vad fan är grejen

Leave a Reply

