Björn Borg och cultural appropriation

Igår var jag i tunnelbanan och rockade den sammanbitna jag-är-på-en-öde-ö-minen när BLAM. Just like that fångade en reklamaffisch min uppmärksamhet. Eller snarare så fångade en väldigt specifik detalj i reklamen min uppmärksamhet. Testa om du kan se den!

unforgettable nights

Äsch, bara en basic kalsongreklam, eller hur? Samla ett gäng heta, vita modeller, klä av dem, lägg till lite whacky detaljer (flamingos och en leksakskrokodil, liksom, helt cray-cray), och voilá! KALSONGREKLAM. Men titta igen:

unforgettable-Nights-campaign-large 2

Nej, det är inte pudeln! Låt mig hjälpa till lite…

unforgettable-Nights-campaign-large 3

Ja! Där är den. En av de heta, vita modellerna har på sig en så kallad Native American war bonnet, en huvudbonad med djup spirituell och kulturell betydelse för just den nordamerikanska ursprungsbefolkningen! DET är den ”whacky” detaljen som, mitt i denna galna partyreklam, fångade min uppmärksamhet. Varför? För att Björn Borgs användande av den här huvudbonaden är ett perfekt exempel på Cultural Appropriation for Dummies*.

Cultural appropriation (typ ’kulturellt beslagtagande’ på svenska) är när en majoritetskultur ”lånar” eller ”tar” ett kulturellt uttryck från en minoritet, lyfter det från sin kontext och historia, och generellt visar noll respekt för eller kunskap om källan. Det här är extremt vanligt inom mode och film, men brukar också vara ett återkommande gissel varje gång människor ska på någon festlig maskerad.

Effekten av cultural appropriation är att ens kultur, ens etnicitet, blir en roll som spelas upp av och definieras av den vita majoritetskulturen. Ovan har en huvudbonad, ett högt värderat objekt bland olika indianska stammar, ett objekt reserverat manliga krigare och ledare, blivit en tuff accessoar på en vit kvinnokropp. När Karlie Kloss gick nedför catwalken i en liknande huvudbonad (plus leopardbikini, whaaat, sedan när passar det in i en amerikansk kontext?) skrev Sasha Houston Brown på racialicious.com såhär:

Recent acts of cultural appropriation do not occur in a vacuum and should not be viewed as isolated instances separate from their social and historic context…. These contemporary instances of cultural appropriation and stereotypes are really byproducts of ongoing colonialism, systemic racism, and the deliberately false narratives perpetuated about Native peoples by white society.

Än en gång handlar det om representation, stereotyper, och vem som har makt och tolkningsföreträde. Observera att detta alltså inte är samma sak som om jag, som har afrikanskt ursprung, sätter på mig ett par käcka knätofsar för att piffa upp en outfit, eftersom jag då blir en minoritet som antar ett av den vita majoritetskulturens uttryck. (Inte för att folk har på sig knätofsar utanför SD:s partistämma, amiriiite?) Mitt antagande av knätofsarna förstärker inte en stereotyp, befäster ingen fördom, och är inte ett uttryck för ett maktutövande. Om en vit person däremot sätter på sig en ”etnisk”, ”afrikansk” batikdräkt, och ba, ”Yo, yo, bafana!” är det ett tydligt exempel på cultural appropriation. Det handlar om att omvandla en identitet och en kultur till en häftig utklädsel som den vita personen ifråga kan sätta på, ta av sig, och göra sig lustig över; det handlar om att ta sig rätten att normalisera ”vithet” och ”den andre” samt omdefiniera värden. Det är en sorts kolonialism.

WHOA, inte k-ordet!

Jo, k-ordet. För såhär är det: hur många brukade leka “indian” när de var små? Hur många hade en häftig huvudbonad i leksakslådan? VERSUS hur många som visste om hur signifikant och ovanlig en huvudbonad är i olika nordamerikanska kulturer? Hur många vet att Native Americans i USA idag är extremt marginaliserade, att fattigdomen i reservaten är utbredd, att kvinnor i reservat är väldigt utsatta när det gäller våldtäkt och sexuellt våld? Hur många vet hur det gick till när Native peoples blev systematiskt utrotade och tvångsförflyttade av kolonisatörerna? Hur många av oss tänker på indianska folk som riktiga, nu levande människor, snarare än en kostym man kan köpa på Buttericks när det är tema: Halloweenvecka?

Just det.

Sammanfattningsvis, don’t be this guy:

tumblr_mifqrzDC6U1r9slswo1_500

 

*Nu tänker ni säkert, ”ORKA vara så lättkränkt. Det är ju bara en ball huvudbonad! Du är ju inte ens indian, så CHILLA.”

Don’t even go there. Jag kommer bara att kränkas av att ni blir kränkta av att jag känner mig kränkt. Den här bloggen kommer att förvandlas till lager på lager av upprörda känslor, ett Inception av kränkthet! LÅT DET INTE SKE.

3 thoughts on “Björn Borg och cultural appropriation

  1. Jag har en invändning.

    Saken är den, att jag hatar den svenska kulturen. Varenda bit av den. Jag hatar jul och nyår och majstänger. Jag hatar födelsedagar och giftermål och dop. Jag hatar påsken och valborgsmässoafton. Jag hatar kungahuset, och jag hatar svenska kyrkan speciellt mycket (faktum är att jag inte bara hatar kristendomen i allmänhet, jag har en brinnande, passionerad avsky för den). Ge mig ett exempel på svensk kultur, så lovar jag att hata det åt dig. Det är bara dumt och meningslöst alltihop, och jag önskar att vi kunde avskaffa hela rasket.

    Och det innebär att jag har väldigt svårt att bli medkännande för att någon annans kultur blivit förolämpad. Jag tycker att hela begreppet kultur inte förtjänar annat än att bli förolämpat. Titta på Sverigedemokraterna – de tjattrar ständigt om svensk kultur och använder den som ursäkt för att göra dåliga saker. Det, så vitt jag kan se, är det enda som kultur någonsin används till – som ursäkt för att göra dåliga saker som man annars inte skulle göra.

    Nu tycker jag ju i och för sig också att man inte ska såra folk i onödan, även genom att göra saker jag inte tycker att de borde bli sårade över. Så visst håller jag med om att man gott kan undvika saker som den där reklamen. Jag har bara svårt att bli särskilt upprörd över det.

    Men jag lovar att jag inte är kränkt över att du är kränkt. Möjligen blir jag det om du menar att jag är en dålig människa för att jag inte värnar om folks kultur – för jag anser att detta med att hata saker som är dumma och dåliga är själva grunden till alla mina försök att vara en bra människa. Men jag ska anta att du inte menar det tills jag får höra motsatsen.

  2. Tja och FÖRLÅT för att din kommentar har hängt i wordpress-limbot så länge! Jag har varit bortrest och inte riktigt haft tid till att uppdatera/blogga! SORRY.

    Re: din kommentar så får du givetvis hata svensk kultur! Till och med julafton, som jag personligen diggar. Men samtidigt: ur ett globalt och antirasistiskt perspektiv kompliceras västerländskt hat mot icke-vita kulturer av att icke-vita kulturer historiskt sett har betraktats som mindre värda, barbariska, etc. Att hata dessa kulturer (som man oftast, som svensk i alla fall, inte själv har vuxit upp med eller har en djup förståelse för) riskerar att bidra till diskurserna som utmärker dem som underlägsna. Och detta trots att jag VET att du, personligen, inte tycker att svensk kultur är bättre. (Obvs.)

    EEH, förstår du vad jag menar eller är jag extreeemt otydlig nu? Med det menar jag INTE att kritik av icke-vita kulturer från ett vitt perspektiv automatiskt är ett NO-NO, bara att kritiken behöver vara nyanserad, utarbetad och formulerad med en viss förståelse FÖR den specifika kulturen.

Leave a Reply

