#SämstaBeatrice

Ibland gör en politiker så fel att det gör ONT i hjärtat på en. Man bara, ”Kom igen, du kan göra det! Du KAN låta som en människa!” Och de svarar, ”En tänkvärd och viktig artikel.”

Nej. Nej, nej, nej!

Jonas Hassen Khemiris artikel var en inbjudan. Den sade, ”Det här är min värld. Det här är vår värld. Se den.” Precis som Hassen Khemiri skriver är man, om man har märkbart utomsvenskt påbrå i Sverige, alltid ”tidigare dömd”. Man döms utefter och måste ständigt förhålla sig till en stereotyp, ett beteende, bilden av Invandraren. Det finns en benämning för detta: en rasistisk struktur. Vet ni vad det inte benämns? Ett ”perspektiv”! För såhär svarar Beatrice Ask på texten:

– Han visar på ett perspektiv. Det är inte konstigt att man kan uppleva det så som utpekad, säger Beatrice Ask.

Än en gång vill jag bara kvida, ”Neeej!” Rasismen är inte ett ”perspektiv”, utan en struktur som omfattar och därför drabbar oss alla. Att Ask vägrar att erkänna det, och dessutom vägra att inse att vissa politiska beslut kan bidra till och stärka rasismen, får mig att reagera typ såhär:

”Wait a minute… This isn’t my world. DISAPPOINTED.”

För det är inte min värld Beatrice Ask beskriver. Hon vill inte bekanta sig med den världen och det gör mig rädd och hopplös och frustrerad. Men det blir än värre, när Ask påstår att hon absolut har koll på det här med rasismen och hur himla osexig den är:

– Artikeln andas att han har mycket erfarenhet och att jag som politiker skulle sakna det. Jag kan säga att det är fel, just när det gäller rasism och attityder mot andra. Jag var utbytesstudent i USA på 70-talet och bodde hos en svart familj i ett svart område… Alltså har jag bilden ganska klar för mig hur det kan vara och jag har ett engagemang för hur man blir bemött.

Vad det här uttalandet osökt får mig att tänka på är den något bisarra dokumentären Black.White som visades på svensk TV för några år sedan. Programmet producerades av Ice Cube (JAG LOVAR) och gick ut på att en vit och en svart familj iklädde sig, tja, varandras skinn. Varje morgon målades den vita familjen svart, och den svarta familjen vit. Hilarity ensues!

Kan man säga att det här projektet undersökte rasismen på ett meningsfullt, komplext och intressant sätt? NEJ inte riktigt. Insåg den vita familjen sina privilegier som just vita i ett rasistiskt samhälle? NJA kanske lite, ibland! Och detta trots att någon (Ice Cube, herregud) bokstavligen bytte hudfärg på ett par familjer. Är det då meningen att jag ska tro Beatrice Ask när hon påstår sig förstå den svenska rasismen efter ett utbyte då hon, under kanske en termin, levde med en svart familj? I USA? På 1970-talet?

Hah, NEJ.

Jag tror att ni förstår mig när jag säger att det där uttalandet fick mig att antingen vilja skratta eller gråt-hicka mig till sömns. Och, Beatrice Ask? Som Ice Cube skulle säga:

 photo icecube_zps8e2632fa.jpg

Leave a Reply

