Du är så exotisk!

När jag var tretton år stod jag och tittade på en kusins extreeemt tråkiga fotbollsmatch. Plötsligt kände jag en hand på min axel. När jag vände mig om stod en lång, blond kvinna där med ett barn i famnen. “Ursäkta”, sade hon och log, “men kan mitt barn få röra vid ditt hår? Hon tycker att det är så speciellt!” Och barnet sträckte ut handen. Hon liksom gosade ner sig i mina “speciella” lockar!

Fråga: hur tror du att jag kände då?

1) Jag var förvirrad men ändå nöjd över att få en komplimang av en främling. Hon tyckte att jag var vacker! Det är värt mycket när man är tretton år.

x) Jag kände som ett exotiskt djur, någon som stack ut, någon vars kropp inte var hennes egen. Någon som var spännande, avvikande, underlig. Någon som aldrig skulle ha det långa blonda hår som kvinnan och hennes lilla dotter hade, håret som prisas så högt i vårt samhälle.

2) En jobbig blandning av 1) och x).

Håret

5 thoughts on “Du är så exotisk!

  1. Jag förstår att det måste ha känts skumt, och att det hänt typ en miljard gånger att svenska tjejer vill känna på ditt hår, och att dom ger dig komplimanger för det. Det är ju faktiskt seriösa komplimanger då vita tjejer oftast ogillar sitt hår och trånar efter andras hår. Speciellt tjockt hår, eller lockigt. Vi har ju tunt, stripigt och råttfärgat hår…….Mehå.

  2. Nej, alltså neeej, jag förstår att det inte är okej. Det är inte så. Vem det än hade varit som hade haft fint hår hade en tjej på riktigt gett en komplimang. Alla tjejer jag träffat och alla mina kompisar skulle gjort det, därav min uppfattning. Samma sak som att en riktigt modeintresserad tjej skulle ge en komplimang om en fin utstyrsel vem det än var som bar den. Nu säger jag inte att alla skulle ge en komplimang, vad det än handlade om, vad jag menar är att det är förekommande vanligt och genuint då det händer.

    Har förövrigt Sparat falskheten i en länk, hann bara in läsa bloggen innan jag somnade, hade fullt upp med din(hehe).=)

  3. Sen så måste jag tillägga att jag tycker att det här med hår låter som ett “vanligt” komplex. Samma sak som att folk från Mellanöstern har komplex för sina näsor och vill att dom ska vara mindre (som den vita kvinnan i våra reklamer) Du vill att ditt hår ska vara rakt och fint, västerländskt, som den vita kvinnan i reklamen. Det här tar på dig mer än vad det gör för mig – en vit tjej, eftersom att jag har rätt hudfärg och struktur på håret. Men det gör inte att jag inte heller tar åt mig av allt annat som också sätts som ideal. Komplex för stor näsa/små bröst/”ful” fitta, allt sådant hänger jag ju med på.

    Den vita kvinnan däremot, gör ju allt för att inte se vit ut. Vita kvinnor förstorar läppar, bröst, rumpa och trånar efter antingen fina former eller ett pinnsmalt ideal. För att inte tala om motsvarigheten till svarta kvinnors blekmedel dom petar på sig, så solar den vita kvinnan solarium och pressar sönder sig i solen och får hudcancer istället.

    Samma på individuell nivå, med andra ord

    Jag har en gång i mitt liv fått höra, helt random på en fest “fan vad fin näsa du har!” från en kompis kompis, varav min kompis instämde. Jag kände mig inte inkräktad, eller obehagligt uppmärksammad mitt i mitt komplex, utan det kändes typ bra. Att andra kanske inte hatade min näsa lika mycket som jag. Även om det inte ändrade bilden av mig själv, samma sak som med ditt hår. Även om en komplimang från mig till dig om ditt hår inte gör så att du ändrar din negativa bild av ditt hår och dig själv (som vithetsnormen gett dig) så kanske du inser att jag inte ser på dig på det viset. Varför ska jag inte säga något som jag genuint känner.

    För att understryka igen, jag vet att det är skillnad, och jag förstår skillnaderna, Men jag ville ba peta in resten av världens etniciteter och påpeka att worldwide så drabbas alla oavsett hudfärg.

    Låter jag korkar nu, för en som är väldans insatt i ämnet? Jag kan säga att jag inte är så värst insatt, men försöker att se på saker ur alla perspektiv och inte bara ett. Jag blir gärna typ dumförklarad och tar in faktabaserad information så jag får bli lite mer bildad, då allt intresserar mig såklart, annars hade jag inte varit här.

    Snacka om att skriva en roman utan någon som helst grund, men så är jag. Ha ha.

  4. Men sen det med håret, om någon skulle ba “WOW, vilken stor och ANNORLUNDA NÄSA DU HAR” och jag totsally konstant blev utpekat för att vara annorlunda och inte enligt normen hade jag såklart reagerat illa. Speciellt om det återupprepade sig konstant i nuet och under min uppväxt. Men jag hade dock inte reagerat illa om någon formulerade kommentaren till något positivt. Det är det jag tycker att man ska skilja på, en kommentar och en positiv kommentar/komplimang.

Leave a Reply

