Vithetens olidliga lätthet

rasist 2

Här är ett klagorop man ofta hör eka genom Aftonbladets kommentarsfält: ”PK-maffian, alltså! Påstår att bara vita kan vara rasister. Svenskfientligheten, då? Rasismen som vi vita får utstå, då? Sådant pratar de inte om!”

Till det har jag bara en sak att säga: HAH.

Okej, det var en lögn. Jag har givetvis mer att tillägga, så läs gärna vidare!

För det första: personligen tycker jag att det är talande att samma människor som whinar om omvänd rasism också ägnar stora delar av sin dag åt att snyfta om misandri på diverse feministiska bloggar. Gissa vad? Misandri existerar inte! FLÄMT. Omvänd rasism är inte heller en grej. Innan ni kastar er över tangentborden för att rätta mig – tillåt mig att förklara vad vi i PK-Maffian talar om när vi talar om rasism.

Rasism yttrar sig genom makt kombinerat fördomar. Vad innebär detta? Det innebär att rasism inte bara är någon som hyser fördomar gentemot en specifik folkgrupp – det är när dessa fördomar stöttas och förstärks av samhället i stort.

Alltså: fördomar och rasism är två olika benämningar på liknande, men olika, sociala fenomen. Den första sker på individuell nivå och den andra stöds av ett system. Jag, exempelvis, hyser uppenbarligen fördomar – se ovan gällande Aftonbladets kommentarsfält (skamligt!). Men jag ger inte uttryck för en underliggande samhällelig position. Samhället i stort diskriminerar inte mot vita svenskar på grund av hudfärg och etnicitet. Hur skulle det fungera, liksom? Hulkande av självhat skulle vita svenskar ge upp på livet. Enbart invandrare skulle väljas till förtroendepositioner och viktiga ämbeten. Till och med statsministern kanske skulle vara– hjälp! – utomeuropeisk. Bort, mardrömsvision!

Som ni förstår är sexistiska och rasistiska strukturer alltså rätt lika. Om en individuell kvinna hatar män så är det inte direkt backat av det svenska samhället. Om man däremot ser på hur vissa män uttrycker sig om kvinnor, hur kvinnor diskuteras och representeras, samt hur det formar kvinnors liv… HEJ, patriarkatet, liksom! På samma sätt kan man se på hur invandrare diskuteras, hur de representeras, och vad detta får för sociala konsekvenser. (Negativa konsekvenser, menar EU. Surprise!)

Att vara vit i Sverige är inte så himla kämpigt. Som vit är du i majoritet; som vit är du i maktposition; och som vit kan du med enkelhet utnyttja den positionen. Du kanske inte är medveten om det. Du kanske aldrig har behövt bli medveten om det. Man föds in i en position, i en viss kultur, och sedan marineras man i konventioner och normer som en saftig bit (förmodligen) hästkött marineras i barbecuesås. Detta innebär att man inte bara måste nyansera bilden på rasismen – man måste också nyansera bilden av rasisten.

Rasist är ett krångligt ord eftersom det någonstans tyder på medvetenhet. En rasist, antar vi, är någon som väljer att tänka på ett särskilt sätt om andra människor. Men så enkelt är det inte. Precis som jag, medveten feminist som jag är, kan säga eller tänka sexistiska saker kan vi alla säga eller tänka rasistiska saker. Det gör oss inte nödvändigtvis till rasister, om man med det menar, säg, en sverigedemokrat av typen jag-tänker-minsann-hissa-flaggan-och-bekämpa-halalslakt-trots-att-den-redan-är-förbjuden-men-så-får-man-väl-inte-säga-i-det-här-landet-fast-jag-tekniskt-sett-säger-det-just-nu! (Min favoritsort! Som en mysrasistisk motsvarighet till den där salta karamellen i lördagsgodispåsen.)

Många påstår att de inte är rasister för att de inte ”ser” färg. Jo, det gör man. Att du inte är medveten om din egen hudfärg är en helt annan sak. Och det är en lyx. Det är ett privilegie. Personligen blir jag ofta påmind om min egen hudfärg. Det sker när någon envisas att prata engelska med mig; det sker när någon frågar mig vart jag kommer ifrån (egentligen!); det sker när jag är den enda mörkhyade personen i exklusivt vita rum; det sker när vissa människor möter min blick på tunnelbanan.

Att du inte är medveten om din egen hudfärg räddar inte dig från rasism. Det innebär inte att du inte kan agera utefter rasistiska strukturer. Allt det egentligen innebär är att du inte kan analysera ditt eget beteende gällande just rasism och främlingsfientlighet. Så tack för den! Samtidigt kan jag och andra rasifierade svenskar anklagas för rasism för att vi fokuserar på hudfärg. SUCK. Än en gång: att benämna problemet är inte samma sak som att skapa det. Att kritisera vithetsnormen och konstruktionen av vithet är inte heller samma sak som att ta avstånd från vita individer. Vi måste kunna diskutera maktstrukturer i samhället utan att de som gynnas av dessa strukturer gråter floder av kränkthet online. (Förresten är några av mina bästa är vänner vita!)

Leave a Reply

